Riskienhallinta Nepalin vuoristovaelluksella

Tätä on hyvä kaikkien pohtia omista lähtökohdista. Kotijoukkoja rauhoittaa kun pystyy perustelemaan asioita. Joka tapauksessa matkalta kannattaa lähettää silloin tällöin viesti kotiin koska sehän on vaivatonta ja ilmaista.

Erittäin harvinaiset ja seurauksiltaan erittäin vakavat riskit

Maanjäristyksiä tapahtuu ja lentokoneita putoaa. Näille ei voi itse mitään. Halvemmat lentoyhtiöt ovat käytännössä aivan yhtä turvallisia kuin kalliimmat, mutta palvelut ovat heikommat. Tee matkustusilmoitus, jotta luonnonmullistusten varalta on yhteystiedot olemassa.

Harvinaiset ja seurauksiltaan erittäin vakavat riskit

Liikenneonnettomuus. Vaikka liikenne on Nepalissa kaaottista, on se vuosikymmenien kuluessa kehittyneen liikennekulttuurin mukaista. Käytännössä liikenneonnettomuuksia ei näe. Kaupungeissa nopeudet ovat pieniä, mutta pujotteleminen valtaisaa. Länsimaisen voi olla vaikea arvioida mistä välistä kannattaa puikahtaa kadun yli. Katso aina oikealle, vasemmalle ja vielä kerran oikealle. Pääteillä nopeudet ovat suurempia, yleensä tasolla 60 km/h, joten onnettomuuksien seuraukset ovat pahempia. Paikallisbussit ovat heikkokuntoisia, mutta matkailijabussit hyväkuntoisia. Lomakauden alussa yleensä paikallisbussi suistuu tieltä, jolloin lehdessä lukee loukkaantuneiden lukumääränä kaksikertainen ihmismäärä paikkoihin nähden.

Maanvyöryyn tai muuhun luonnononnettomuuteen joutuminen. Yleensä maanvyöryt tapahtuvat monsuunin aikaan. Ankara lumimyrsky voi toteutua myös parhaimman sesongin aikaan.

Harvinaiset ja seurauksiltaan vakavat riskit

Sairastuminen tai hyönteisen pistos. Vakava sairastuminen voi tulla yllättäen, mutta vuoristotauti on helposti vältettävissä kunhan ei hölmöile. Virustauteja vastaan ei voi ymmärtääkseni suojautua, mutta sairastelua helpottaa jos on mukana kurkkutabletteja ja hörppii lämmintä juomaa. Bakteeritaudit vaativat lääkityksen, mutta minulla ei ole niistä kokemusta. Trooppisessa ympäristössä voi hyttysen pistosta saada dengue-kuumeen. Tämä hyttynen liikkuu päivänvalossa. Dengue-kuume vaatii ammattihoitoa. Onko matkavakuutus kunnossa? Myös peittävillä vaatteilla ja hyttyssuojalla voi varautua hyttysenpistoja vastaan.

Varkaus. Jokaisen matkailijan vastuulla on pitää tavaroistaan ja liikkumisistaan niin hyvin huolta, että ei joudu varkauden uhriksi. Passikopio, pankkikortti ja rahanippu kannattaa olla erillään varsinaisesta massista. Eli voi olla ajoittain hyvä jakaa omaisuutta pariin eri paikkaan. Mutta liikkumisen aikana ne ovat yleensä samassa repussa. Emme ole jakaneet omaisuutta kavereiden kanssa, mutta eipä se ole huono ajatus ollenkaan.

Eläimen hyökkäys. Vaelluspolkujen tuntumassa liikkuvat eläimet ovat usein isoja: jakkeja, lehmiä, puhveleita, vuohia, koiria jne. En tiedä eläinten hyökänneen kenenkään kimppuun, mutta ei kannata ärsyttää. Jos mukana on vaellussauva, auttaa sen esillä pitäminen ainakin henkisesti.

Yleiset ja seurauksiltaan vakavat riskit

Hyönteisen tai iilimadon pistos, joka tulehtuu. Iilimadot lähtevät matkailijan mukaan sadesäällä polun varren kasvillisuudesta. Niitä on vaikea välttää, sillä ne lennähtävät kaukaa ja tunkeutuvat tekstiilien läpi iholle. Ne porautuvat ihon läpi ja alkavat imeä verta. Matkailija huomaa iilimadon yleensä vasta tässä vaiheessa. Ei kannata kiskoa irti, koska ihoon jää eläimen osia. Aikanaan eläin pudottautuu irti, usein kenkään, jonne se liiskaantuu harmittomasti. Jos iilimato on juuri alkanut imemistä, voi siihen suihkuttaa desinfiointispraytä tai hyttyssuojaspraytä, jolloin eläin menehtyy. Tästä huolimatta iho voi tulehtua puremakohdasta. Ihoa tulee tarkkailla, pitää puhtaana desinfiointiaineella, tarvittaessa peittää hiertymisen estämiseksi sekä voidella bakteeritulehdusta hillitsevällä voiteella (esimerkiksi Mupi, Bactroban tai Bacibact). Jos tulehdus ei helpota, tulee kysyä ammattilaisen neuvoa.

Tärkeän varusteen rikkoontuminen tai puuttuminen. Tärkeitä rikkoutuvia varusteita ovat esimerkiksi kengät, repun kantolaite, silmälasit, pankkikortti. Pienellä korjausvarustuksella näitä ei yleensä saa kunnolla korjattua. On välttämätöntä testata kaikki varusteet etukäteen. Vaikka retkikenkien lisäksi mukana onkin leirijalkineeksi varvastossut, ei niillä pärjää polulla. Tärkeitä puuttuvia tavaroita ovat mm. lääkkeet, reseptit, aurinkovoide, aurinkolasit. Tällaiset asiat hallitaan huolellisesti laaditulla pakkauslistalla.

Yleiset ja seurauksiltaan normaalit riskit

Lennon tai muun etukäteisjärjestelyn peruuntuminen ja matkasuunnitelman merkittävä muutos. Muuttuvasta tilanteesta tulee ilmoittaa heti trekkitoimiston edustajalle, jottei vastaanottaja ole turhaan vastassa. Yleensä matkasuunnitelmia on helppo tarkistaa. Mutta jos mukana on vain yksi kantaja, joka loukkaa jalkansa maastossa, tulee uudesta järjestelystä sopia kantajan työnantajan kanssa. Yleensä jokin ratkaisu löytyy. On hyvä, jos mukana on sekä Ncellin että NTC:n puhelinliittymiä, koska kuuluvuuksissa on eroa.

Reitin muutos maanvyöryn tms. vuoksi. Suositut ja merkityt reitin kävellään läpi ja kunnostetaan ennen matkailukauden alkua. Tällaisia ongelmia voi tulla sivupoluilla ja varsinkin jos ei tule paikallisia vastaan. Karttoihin ei voi luottaa, sillä tilanne muuttuu jatkuvasti. Näitä ongelmia voi välttää keskustelemalla etukäteen reitistä paikallisten kanssa. Jos maanvyöryn läpi ei mene useita jälkiä ja selkeää polkua, ei kannata mennä sinne. Lumikenttien kanssa on myös oltava varma. Jos on matkalla isolla porukalla, voi mukana olla ohutta narua muutama kymmenen metriä. Se ei paina juurikaan, mutta kestävyyden tulee olla riittävän suuri, pakettinaru ei kelpaa.

Rakot ja hiertymät, jotka eivät tulehdu. Jos on testannut varusteet huolella, ei näitä pitäisi tulla. Jos jalassa on kohta, joka tahtoo hiertyä rikki, kannattaa siihen laittaa etukäteen microporetta. Voi myös käyttää ohutta alussukkaa, joista ohuimpia ovat nilkkasukat lähimarketin hyllyssä. Yleensä alussukkaa tarvitsee vain alkupäivinä, jos silloinkaan. Mutta jos kengät ovat märät, kannattaa alussukkaa käyttää varmuuden vuoksi. Rakkolaastari voi olla hyvä olla mukana. Välillä rakko voi tulla jalkapohjaan. Kevyitä nyrjähdyksiä voi tukea siteellä. Jos matkailijalla on aikaisemmin ollut polvi- tai nilkkavaivoja, kannattaa niistä ilmoittaa etukäteen matkakavereille ja varata omat tuet mukaan.

Rasitus, kuumuus, auringonpistos, nestehukka, korkeus. Ihmiset reagoivat eri tavalla. Auringonpaahde ja nestehukka vaikuttavat minuun eniten. Yleensä matkaa tehdään hitaimman henkilön mukaan. Auringonpistokselta tulee suojautua päähineellä tai sateenvarjolla. Nestettä pitää olla käsillä helposti ja rasittavina päivinä lisään veteen elektrolyyttejä. Tuon kotoa mukana kotimaista valmistetta tai ostan paikan päällä Nava Jeevan -jauhetta. Korkeuden haitoilta voi suojautua huolellisella matkan suunnittelulla. Ei haittaa jos aamuisin mittaa leposykkeen, sillä se osoittaa miten akklimatisoituminen on lähtenyt käyntiin. Joillakin poluilla voi löytyä hevosia, esim. Budi Gandakilla ja Sing Gompassa olen nähnyt matkailijoita hevosen selässä.

Ruokavalio, vatsavaivat, veden laatu. Normaalia ruokavaliota noudattavalla henkilöllä ei yleensä ole vaikeuksia sopeutua paikalliseen ruokavalioon, jos ei ole ruoka-aineherkkyyttä tai allergioita. Minulla menee aina pari päivää, jolloin vatsa on löysä, mutta sen jälkeen se palautuu normaaliksi. En osaa sanoa, johtuuko se matkastressistä, lentomatkasta ja muusta odottelusta, lämpötilasta vai mistä. Näin tapahtuu sekä Euroopassa että Alpeilla. Olen syönyt kymmenien matkailuvuosien aikana monta kolerakuuria, joten niistä on varmaan tullut aika hyvä vastustuskyky. Lisäksi syön hetken aikaa ennen matkaa maitohappobakteereita ja sinkkitabletteja. Aina voi kuitenkin käydä huono tuuri ruokapaikan kanssa, joten kannattaa kiinnittää huomiota siisteyteen. Juomavesi tulee aina puhdistaa, jos sen ottaa hanasta ulkona tai sisällä. Puhdistusmenetelmänä kannattaa käyttää sitä, johon on tottunut. Puhdistumisen vaatima aika kannattaa muistaa.

Varusteen rikkoontuminen, puuttuminen, saatavuus. Sateenvarjon, kävelysauvan, muovilusikan, karttalaukun, sukkien, kameran ja vastaavan kulutustavaran rikkoontuminen ei yleensä aiheuta haittaa. Jos varavesipullona on ohut muovipullo, kannattaa se sijoittaa reppuun harkiten. 0,5 tai 1 litran pullo ei ole minulla rikkoontunut. Suositun reitin varrelta saa usein aurinkovoidetta, juomapulloja ja vastaavia. Jos tavaroita putoaa, on tilanne vakavampi. Repun taskut kannattaa sulkea aina heti ja varsinkin ylätasku, jossa on muovipussissa rahat ja tärkeät paperit. Tavarat kannattaa säilyttää aina tietyissä taskuissa ja noudattaa rutiinia.

Sosiaaliset asiat. Yleensä ryhmässä on hyvä henki. Jos tulee epäselvyyttä, kannattaa asia selvittää heti ja pitää sen jälkeen jonkin aikaa etäisyyttä, jotta tilanne viilenee. Kaikilla on kiukkupäivä joskus.

Palveluiden puute tai laatu. Palveluiden kalleus. Suosituilla reiteillä on hyvin palveluita, mutta yösijasta voi tulla välillä pulaa. Jos on tiedossa suunnitellun majapaikan puhelinnumero, kannattaa soittaa etukäteen. Harvinaisemmilla reiteillä voi olla tarpeen kantaa lämmintä lounasta ja juomia varten hieman ruokatarpeita, oma kaasukeitin ja pieni kahvipannu. Kysytyillä reiteillä on kalliimmat hinnat ja siihen tulee varautua riittävän paksulla lompakolla. Kaupungissa saa paikallista valuuttaa pankkiautomaatista, mutta maaseudulla voi olla vaikeuksia saada länsiseteleitä vaihdetuksi.

Säälle ei voi mitään, mutta siihen tulee varautua. Varusteiden tulee olla sopivat. Sadeverusteiden tulee olla käsillä nopeasti. Pieni sade lämpimänä kävelypäivänä ei haittaa, jos on hyvä repun sadesuoja ja sateenvarjo. Jalat tahtovat kuitenkin kastua, koska polkuja pitkin virtaa vettä. Korkeammalla voi olla viimaa ja voimakasta viistosadetta. Tällöin on syytä odottaa sateen laatumista tai pukea päälle sadeasu. Lapin vaelluksilla porukka käyttää sadeviittaa, mutta en osaa sanoa sen soveltuvuudesta Nepalin vuoristoihin. Pakkassäähän tulee varautua kunnollisilla asusteilla ja makuupussilla. Oli päivän sää mikä takansa, on illalla oltavat kuivat vaatteet päälle. Monsuunin rippeitä ripsotelee yleisesti vielä lokakuun puolivälissä.

Tyhmät päätökset, väärä arviointi, kokemattomuus. Yksin liikkuessa saattaa tehdä tyhmiä päätöksiä, ryhmässä yleensä vähemmän. Ryhmässä on etua myös aikaisemmista kokemuksista, koulutuksesta, perehtyneisyydestä jne.